Rendhagyó bejegyzések, 1.rész

Lassú, havas eső kezdett esni, az utca még síkosabb lett. A csatazaj azonban kissé alább hagyott. Zoltán agyába egy kép tolakodott, minden egyebet, Gazsót is kiszorítva: Keserű díványon hever, lelógó keze a Samu kutya nyakán vakargat, lábával álmosan kalimpál, és tiszta, erős hangján egy tréfás parasztdalt énekel a fekete kányáról, amelyik hármat tojott.

Lipityomba, Lapatyomba,
Darutoll a kalapomba…

(Karinthy Ferenc: Budapesti tavasz)

Ma sem könyvajánlóval, sem a kedvenc íróim egyikével, sem verssel nem jelentkezek. Viszont olvasnivalóval annál inkább. Mivel ma van a magyar kultúra napja, nem akartam figyelmen kívül hagyni ezt a blogban. Szeretnék veletek néhány olvasmányt, cikket megosztani, amik ezek az ünnephez kapcsolódnak.

Először megemlíteném az általam választott idézetet a bejegyzés elején. Karinthy Ferenc írói munkásságára nemrég figyeltem fel. Egy szokványos “moly-böngészésem” alkalmával találtam rá egy értékelésre, amelyet a Budapesti tavasz című regényről írtak. Nagyon megtetszett az alaptörténet, és mivel akkor még háborús lázban égtem, mindenképp el akartam olvasni. Természetesen nem tudhattam, hogy ez lesz életem egyik legszomorúbb és legnyomasztóbb olvasmánya. De ez senkit ne riasszon el: a könyv így is fantasztikus. (Sőt Merle Két nap az élet és Remarque A Diadalív árnyékában című könyvével is felveszi a versenyt nálam.)  Majd következett a Szellemidézés, amelyet még a suli könyvtárában vettem, és egy Budapestre tartó, ötvenperces vonatút alkalmával el is olvastam. Ezt a kötetet pedig  ajánlom mindazoknak, akik rajonganak Karinthy Frigyesért és a harminc-negyvenes évekbeli Budapestért.

Visszatérve a mai nap apropójához, lássuk a cikkeket:

778c5cda77edb91d3c0e8752a5e5b1e1

Leave a Reply

