Az elveszett nemzedék

A kifejezés egy ismeretlen francia munkástól származik és a huszadik században alkotó amerikai írókra utal. Jellemző rájuk a kiábrándultság az amerikai álomból és az illúzióvesztés. Ez elsősorban az első világháború szörnyűségeiből táplálkozik. Viszont a háború a legtöbb esetben csak a háttérben jelenik meg. Legismertebb írói: Hemingway, Fitzgerald, Pound, Eliot, Stein.

8f8bd93dcea31edb7da0b244790866a8

Ismertető: (forrás)
Gil és Inez jegyesek, akik üzleti okokból Párizsba látogatnak. Időközben kiderül, hogy a pár nem egészen egymáshoz való. Gil esetleg Párizsban szeretne élni, es komoly íróvá válni, míg Ineznél ez szóba sem jöhet. Gil szeret esőben sétálni, míg Inez nem. A történetben a fordulatot az hozza, hogy Gil felfedezi, hogy pontban éjfélkor Párizs egy bizonyos pontján egy fiákerbe szállva időutazásban vehet reszt, amely visszaröpíti az általa kedvelt 1920-as évekbe

A főhős izgalmas időutazást tesz a húszas években, Párizsban. Többek között találkozik a Fitzgerald-házaspárral, Hemingway-yel, Gertrude Stein-nel, T.S. Eliottal és Dalí-val.
Most néhányukat és az ő irodalmi munkásságukat szeretném bemutatni, saját vonatkozással. (képek)

20120929-midnight-in-paris20111110-ejfelkor-parizsban5
***

Kezdjük Hemingway-yel…

ERNEST HEMINGWAY

Amerikai regényíró, novellista.
Az amerikai regény meghatározó alakja. A gazdag életet élő író első alkotói korszaka a Három elbeszélés és tíz költemény (1923) művével indul. Erkölcsi rendszerének fő tétele, a halállal mérkőző bátorság, a helytállás kultikus tisztelete, s a bátor, őszinte hős profilja már első regényénél (Fiesta) látható. A Búcsú a fegyverektől (1929) című regénye háborúellenességének kiáltványa. Második alkotói korszakának fő művei, A Kilimandzsáró hava (1936) című novella, s az Akiért a harang szól (1940) című regénye, az emberi együvé tartozás, a közös felelősség példázata. Utolsó periódusának világhírű alkotása Az öreg halász és a tenger (1952), hőse, Santiago az egyetlen regényalakja, akinél az erkölcsi győzelmet nem követi fizikai megsemmisülés.

Részlet Az öreg halász és a tenger c. műből:
”- De hát az ember nem arra született, hogy legyőzzék – mondta. – Az embert el lehet pusztítani, de nem lehet legyőzni.”

hemingway_vandorunnep

VÁNDORÜNNEP (MOVEABLE FEAST)
Az elveszett nemzedék mindennapjairól és életstílusáról Hemingway e könyvében pontos korrajzott kapunk, mivel a húszas évek Párizsát is megismerjük. Ebben az időben csatlakozott a “párizsi modern irodalmi mozgalomhoz”, mely a Párizsban élő, amerikai fiatal írókból és költőkből verődött össze. Hemingway visszaemlékezései szerint az elveszett nemzedék kifejezés Gertrude Stein-től származik.
Párizsban barátságot kötött többek között az amerikai Sherwood Anderson íróval, és Ezra Pound költővel. Az amerikai írók csoportja gyakran látogatta az amerikai Sylvia Beach Shakespeare & Company nevű párizsi könyvesboltját. Sylvia Beach híres volt arról, hogy lelkesen segítette a tehetséges, újító írókat. 1922-ben az ő támogatásával látott nyomdafestéket James Joyce Ulysses című regénye is.
A laza visszaemlékezésfűzér feleleveníti a feledhetetlen város hangulatát, a dohányfüstben pácolódó Café des Amateurs jellegzetes bűzét, a lovas tartálykocsik dübörgését, a hazafelé vezető út kis üzleteit, kereskedőit, újságárusait, a hotelt, ahol Verlaine meghalt, s amelynek legfelső emeletén maga az író lakott és dolgozott. „Enyém egész Párizs, de én a füzetemé meg a ceruzámé vagyok” – írja Hemingway.

DSC00818hemingway_vandorunnep3

***

F. S. FITZGERALD

Amerikai író, drámaíró.A fiatal nemzedék társadalmi és egyéni problémái foglalkoztatják nagy sikert hozó első regényében, az Innen az Édenen-ben (1920), illetve a művészi igényesség és a megalkuvás konfliktusa az üres fiatalok útvesztését tükröző Szépek és elátkozottak (1921) művében. Ezek vezetnek legnagyobb sikerű regényéhez, A nagy Gatsbyhez (1925). Egyszerre ösztönös és tudatos művész: maga is résztvevője a műveiben ábrázolt életformának.

Részlet A nagy Gatsby-ből:
”Az ősi fák helyén, melyeket kivágtak, hogy helyet adjanak Gatsby házának, öltött alakot az utolsó és legnagyobb álom, amelyet ember valaha is álmodott. Rövid, gyorsan eltűnő idő néhány évtizede alatt az első kivándorlók bizonyos elragadtatássalvették birtokukba ezt a csodás földet, és arról álmodtak szép, de soha meg nem értett álmokat, hogy új földön és új ég alatt milyen tökéletes új világot építenek majd fel maguknak. (…) Nem tudta, hogy ez az ábrándmár réges-régen a múltté, eltűnt a közeli nagyváros dübörgő és nyüzsgő zsivaja mögött, hatalmas ország végtelen tájain, a messzi éjszakában.”

f-scott-fitzgeraldimagesthe_great_gatsby

A NAGY GATSBY
Jay Gatsby, a titokzatos milliomos felemelkedésének, tündöklésének és bukásának története nemcsak a dekadens és túlhabzó „dzsesszkorszakot”, a húszas éveket jeleníti meg művészi tökéllyel, hanem az amerikai mitológia, „az amerikai álom” olyan örök témáit is, mint ambíció, pénz és hatalom bűvölete, a lehetetlen megkísértése és az újrakezdés lehetősége. A szegény sorból származó Gatsby beleszeret egy gazdag lányba, Daisybe; a háború elsodorja őket egymástól, s míg a fiatalember a tengerentúlon harcol, a lány férjhez megy egy faragatlan, ámde dúsgazdag emberhez, Tom Buchananhez. Hazatérése után Gatsby fanatikus akarással (és az eszközökben nem válogatva) vagyont szerez, hogy „méltó” legyen Daisyhez és újra meghódíthassa az asszonyt, akinek még a hangja is „csupa pénz”.

Great-Gatsby-wallpaper_04

A nagy Gatsby napjainkban új értelmezést nyert Baz Luhrman filmjének köszönhetően. A divatban megjelentek a korhű ruhákat idéző formák, minták, a zenében újjáéledt a jazz, Fitzgerald könyve pedig újra sláger lett. (A filmet idén májusban mutatták be Magyarországon, főszerepben Leonardo DiCaprio I Imdb )

***

GERTRUDE STEIN

1874. február 3-án az USA-ban, német bevándorlók gyermekeként született. Pszichológiát, filozófiát és orvostudományt tanul. 1903-ban telepedik le Párizsban, majd a Rue de Fleurus 27. szám alatti műteremlakást a város szellemi és művészeti életének központjává formálja.
Műveiben megismerjük:  Hemingway, és az ő veszélyes élete, Zelda és férje, a nagy kedvenc: Scott Fitzgerald, az ő viharos házasságuk, de megjelenik mindenki, aki fontos párizsi bozót első világháborút követő korszakában: Juan Gris, Braque, Thornton Wilder, Picasso, Matisse, Derain, Czóbel és Apollinaire. És mások. 
Ugyanakkor Gertrude Stein láthatta, hogyan szóródik szét, hullik atomjaira, issza magát tövig a nihilbe egy nagy amerikai írócsapat, amelyet elveszett nemzedék névre (lost generation) keresztel.
Legismertebb könyve a Három élet.

9e4716ccf0a518dc87fcc4698ffda97d42e8f8bf7fc8670be960dc82aa11af053b9f9b175db24a3b1d0c9ab67304935e

„Mindannyian ezek vagytok, az összes fiatal aki a háborúban szolgált. Ti vagytok az elveszett nemzedék.”
/Gertrude Stein/

források:

Advertisements

2 thoughts on “Az elveszett nemzedék

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s